Koodijoulukalenteri 2025

Hou, hou, tervetuloa vuoden 2025 koodijoulukalenteriin. Huomaathan, että avattuasi luukun voit kliksutella itsesi vielä syvemmälle luukun syövereihin.

Varoituksen sana: kooditontut huomaavat, jos kurkit luukkuihin etukäteen. Nukkumatin unihiekka päivittää kalenterin joka aamu huomaamattasi suunnilleen kello viisi, mutta voit varmuudeksi rynkytellä reloadia!

Kiltteystaso: viaton

Hostaa itse!

Ylpeä itse hostattu antropomorfinen serveri potkii ahneita ja inhottavia Vercel- ja AWS-hahmoja kylkeen

Oletko sinäkin kyllästynyt tech bro-biljardöörien ja kansanmurhaajia nuoleskelevien niljakkeiden ylikalliisiin, epäeettisiin ja aivan liian helppoihin palveluihin? Hostaa itse, kele!

Trumpin uhkailtua minua tulleilla vuoden 2025 keväällä päätin siirtää omat palveluni mahdollisuuksien mukaan omaan haltuuni, takaisin karuun pohjolaan ja yksinkertaisempaan menneisyyden maailmaan.

Ostin fyysisen hyrskyttävän palvelimen Hetzneriltä Tuusulasta. Rakensin sinne himmelin Nginxillä ja Dockerilla. Sähköposteja en osaa hostata, joten ne asuvat PurelyMailissa. DNS:t jatkavat Amazonissa, koska siirto itkettää.

Vasta kun olin pystyttänyt settini wanhan liiton konsteilla ja kiroillut, kuinka kaikki on kamalan hankalaa, aloin ottamaan selvää jutuista.

Ja kas kummaa, pökälettähän on tarjolla. Dokploy ja Coolify herättivät heti kiinnostukseni. Dokku ja CapRover ovat myös olemassa. EasyPanel, mikäseon, mitä hittoa. Miksi näitä on niin paljon, ja miksi ymmärrän kaikesta niin vähän?!?.

Tieto lisää tuskaa. Kiitos, Tieto. Vuoden 2026 itsehostattu infra, täältä tullaan, syteen tai saveen.